Klik Gambar untuk PESAN & TEMPAH.

Dilema Teater Malaysia, 1975 & Riwayat Teater Moden Kita

Dilema Teater Malaysia, 1975
Teater kita masih terlalu muda, masih baru; belum menampakkan bentuk yang jelas khas. Bangsawan boleh dikembangkan. Apakah makyung dan wayang kulit akan 'diperbarui'?

Kita tidak ada teater rakyat atau teater jalanan seperti yang dipentaskan di Indonesia. Kita takut pada teater absurd. (Juga segala bentuk pementasan yang datang dari Eropah?)

-CATATAN, halaman 243.

Riwayat Teater Moden Kita
...Masih terlalu muda, belum sampai 30 tahun; dipelopori oleh Cikgu Shaharom Husain pada akhir tahun 40-an (pada zaman Jepun) di Johor. Shaharom cuba meninggalkan bentuk komedi tanpa skrip ala bangsawan, lalu terus masuk ke sandiwara berbentuk purbakala atau sejarah (Si Bongkok Tanjung Puteri).

Pada akhir tahun 50-an di Singapura, muncul Kala Hamidy dengan bentuk drama baru, meninggalkan bentuk sandiwara (Anak Nazar Tujuh Keramat). Kemudian daripada itu, muncullah pada tahun 60-an, Kala Dewata (Atap Genting Atap Rumbia), Bidin Subari (Tinggi-tinggi Si Matahari), dan diikuti oleh Noordin Hassan (Bukan Lalang Ditiup Angin) serta Syed Alwi (Alang Rentak Seribu) pada awal 70-an. Dan kini sejarah teater moden kita terletak di tangan para dramatis muda seperti Dinsman (Bukan Bunuh Diri), Johan Jaafar (Angin Kering), Hatta Azad Khan (Stesyen)....

-CATATAN, halaman 255.

0 comments:

Post a Comment

Powered By Blogger

Twitter

Follow lamansesawang on Twitter

Rakan Catatan Latiff Mohidin

Catatan yang Lain

Powered by Blogger.